Kontrast

Wielkość czcionki

Odstęp wierszy

Odstęp paragrafów

Odstęp liter

Odstęp pomiędzy zdaniami

Zamknij

Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie

CECH RZEMIOSŁ

MOTORYZACYJNYCH

W WARSZAWIE

28 marca 2024WIELKANOC – ZDROWYCH I SPOKOJNYCH ŚWIĄT [...]
26 lutego 2024VI edycja Wilanowskiej Giełdy Szkół 22 lutego 2024 r. w Szkoły Podstawowej nr 358 im. hetmana Jana Zamoyskiego, ul. św. Urszuli Ledóchowskiej 10 odbyła się VI edycja Wilanowskiej Giełdy Szkół. Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie reprezentowali – Podstarszy Cechu Andrzej Gochna i członek Zarządu Lech Lipka, promując kształcenie dualne w zawodach motoryzacyjnych. [...]
5 lutego 2024RAPORT Z BADANIA STANU KSZTAŁCENIA W RZEMIOSŁACH MOTORYZACYJNYCH Badanie stanu kształcenia w rzemiosłach motoryzacyjnych prowadzone było w okresie II półrocza 2023 roku, w ramach projektu Wzmocnienie potencjału CRM w Warszawie i partnerstwo branżowo-edukacyjne, nr 229/PIR/Z1/2022 (II edycja rządowego Programu Polski Inkubator Rzemiosła), realizowanego przez Cech Rzemiosł Motoryzacyjnychw Warszawie. Badanie miało na celu ocenę stanu kształcenia w rzemiosłach motoryzacyjnych, ważne dla poprawy jakości edukacji zawodowej w Polsce. Prowadzone było w przedsiębiorstwach sektora motoryzacyjnego i szkołach prowadzących kształcenie w zawodach motoryzacyjnych, a jego wyniki posłużą do dostosowania systemu kształcenia w rzemiosłach motoryzacyjnych do potrzeb i wymagań pracodawców. RAPORT Z BADANIA STANU KSZTAŁCENIA W RZEMIOSŁACH MOTORYZACYJNYCH​ [...]
22 grudnia 2023Zdrowych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia! [...]
30 października 2023Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie zaprasza na szkolenie: Dzień 23.11.2023 r. –  środa – WARSZAWA EFEKTYWNA LIKWIDACJA SZKÓD KOMUNIKACYJNYCH W WARSZTACIE BLACHARSKO-LAKIERNICZYM – Prawne aspekty likwidacji szkód komunikacyjnych. Jak efektywnie odzyskać swoje pieniądze w sporze z ubezpieczycielem. Rozwiązania prawne zwiększające rentowność biznesu warsztatowego.MIEJSCE SZKOLENIA: Warszawa  GODZINY SZKOLENIA: 10.00 – 17.00PROWADZĄCY SZKOLENIE:  – adwokat Magdalena Rok-Konopa  – Kancelaria Adwokatów i    Radców Prawnych ROK-KONOPA & Wspólnicy sp.k. –  Kancelaria zajęła II miejsce w rankingu Kancelarii Prawnych  Rzeczpospolitej. Prezes Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych. Członek Okręgowej Izby Adwokackiej we Wrocławiu. Ekspert w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych, od  lat związana z branżą motoryzacyjną. Specjalizuje się w pomocy warsztatom samochodowym, wypożyczalniom pojazdów   itp.  Autorka publikacji w prasie branżowej oraz prelegentka na konferencjach motoryzacyjnych.PROGRAM SZKOLENIA FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY W celu potwierdzenia udziału w odpowiedzi na tą wiadomość należy wysłać wypełniony formularz zgłoszeniowy na adres: cech@motoryzacja.home.pl W razie pytań prosimy o kontakt. [...]
5 października 2023„Doradztwo z pomysłem” 18-20.09.2023 r. Warszawski System Doradztwa Zawodowego W dniach 18 – 20 września 2023 r., na zaproszenie Warszawskiego Centrum Inicjatyw Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, ekspert Cechu pani Elżbieta Żochowska brała udział w szkoleniu dla koordynatorów doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych m.st. Warszawy pn. „Doradztwo z pomysłem”. Przedstawiła  uczestnikom zasady kształcenia w rzemiośle przedstawiając prezentację „Na czym polega dany zawód? – Kształcenie w rzemiośle”. Program szkolenia obejmował następujące zagadnienia: Przedstawienie różnych dróg kształcenia zawodowego dla absolwentów szkoły podstawowej. Zapoznanie z wybranymi narzędziami wykorzystywanymi w doradztwie zawodowym. Prezentacja nowoczesnych narzędzi dla doradców zawodowych Warsztat symulujący dzień otwarty w szkole ponadpodstawowej „Złap zawód” w  aplikacji Yoniee tzw. YonieeBalli związanych z zawodami i rynkiem pracy. Podsumowanie wyników rekrutacji do szkół ponadpodstawowych w Warszawie. Ponadto w ramach szkolenia uczestnicy mieli okazję odwiedzić Muzeum Budownictwa Ludowego – Park Etnograficzny w Olsztynku oraz hutę szkła. Była to prawdziwa podróż w czasie i możliwość poznania dawnych zawodów, które wciąż fascynują. Była też okazja do wymiany doświadczeń, udzielenia indywidualnych porad nauczycielom i doradcom ze szkół podstawowych. [...]
20 września 2023Relacja z 75-lecia Cechu Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie przygotował pod patronatem Marszałka Województwa Mazowieckiego wydarzenie, które miało na celu zaprezentowanie specyfiki zawodów motoryzacyjnych, co w efekcie powinno ułatwić dokonanie wyboru przyszłej szkoły absolwentom szkół podstawowych.    MOTO EVENT odbył się w dniu 16 września 2023 r. (sobota) w godzinach 10.00 – 15.00, w siedzibie Automobilklubu Polskiego w Warszawie, przy ul. Powstańców Śląskich 127. Organizator przygotował wiele atrakcji. Zaproszeni eksperci, doradcy zawodowi, mistrzowie w zawodach motoryzacyjnych, ludzie sukcesu związani z branżą motoryzacyjną, zaprezentowali różne ścieżki edukacyjne i zawodowe, możliwe do zrealizowania, opowiadali o własnych sukcesach i sposobach na ich osiągnięcie. Dodatkową wartością spotkania były rozmowy z udziałem mistrzów w zawodach i rzemieślników szczególnie zasłużonych dla branży. Młodzież i pozostali uczestnicy mieli niepowtarzalną okazję dowiedzieć się, w bezpośrednim kontakcie z mistrzami zawodu o tajnikach i szczegółach poszczególnych zawodów. Dostępne były stoiska firm z obszaru usług motoryzacyjnych, materiały promocyjne firm, konsultacje i porady przedstawicieli szkół branżowych oraz doradców zawodowych.   Główni wystawcy to: Toyota Bielany, Auto Żoliborz, Ursyn Car, Broler Bosch Service, Polski Związek Motorowy, Automobilklub Polski, Łomiankowski Klub Fiata 126, Sekcja Poloneza AP, Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 3 w Warszawie  przy ul. Włościańskiej oraz Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 1 w Warszawie przy ul. Szczęśliwieckiej.   Niewątpliwą atrakcją MOTO EVENT było spotkanie ze słynnymi rajdowcami Sobiesławem Zasadą i Robertem Muchą, którzy poświęcili swój cenny czas, aby podzielić się wspomnieniami z uczestnikami spotkania, głównie z młodzieżą, na temat swoich doświadczeń z motoryzacją i w rajdach samochodowych.   Nie zabrakło też różnego rodzaju atrakcji w postaci pokazów ratownictwa medycznego w zakresie I pomocy, działania symulatora dachowania, miasteczka ruchu drogowego, prezentacji zabytkowych aut.  Nowoczesne auta, głównie „elektryki” i napędzane wodorem udostępniły firmy AUTO Żoliborz, TOYOTA Bielany i Ursyn Car. Był też konkurs z zakresu ogólnej wiedzy o motoryzacji cieszący się dużym zainteresowaniem uczniów. Prezentację wybranych elementów nowych technologii naprawy nadwozi prowadził Pan Krzysztof Podhorecki – dyrektor C.T.S. w Sosnowcu /Przedstawiciel Car-O-Liner/. Prezentację samochodów trzech generacji pojazdów marki Mercedes-Benz prowadził team firmy Broler Bosch Service. Dodatkowo właściciel firmy Pan Zbigniew Broler przekazał również zainteresowanym uczniom cenne podręczniki z zakresu wiedzy zawodowej. Szczególny podziw i zainteresowanie wywołał również pokaz Sekcji Poloneza Automobilklub Polski. Konsultacje i porady dla kandydatów do szkół branżowych oferowali doradcy zawodowi z Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego w Warszawie z Warszawskiego Centrum Inicjatyw Edukacyjno-Szkoleniowych i Szkoleń.   W ramach MOTO EVENT odbyła się także uroczysta sesja związana z Jubileuszem 75-lecia Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie. Szczególnie zasłużonym wręczono medale, odznaczenia, dyplomy. MEDAL PRO MASOWIA – przyznany przez Marszałka Województwa Mazowieckiego otrzymał Pan  Andrzeja Gochna oraz Pan Andrzej Szczęścik. W imieniu Marszałka Województwa Mazowieckiego medal wręczył Pan Wiesław Kołodziejski, prezes Mazowieckiego Funduszu Poręczeń Kredytowych. Honorową Odznakę Związku Rzemiosła Polskiego wręczono Panu Leszkowi Szulakowskiemu. STATUETKI SYRENKI z Mazowieckiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości  otrzymali Pan Sławomir Jakacki i Adam Żółtek.   Honorową Odznakę Mazowieckiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości przyznano firmie Reno Max  Katarzyny i Jacka Kilińskich. Statuetki i dyplomy za zaangażowanie w realizację praktycznego przygotowania  w zawodach motoryzacyjnych otrzymali pracodawcy, mistrzowie szkolący: Wyderka Ryszard – Auto Serwis Ryszard Wyderka, Waldemar Mrówczyński  –  URSYN CAR, Artur Sabbo  – URSYN CAR,  Bogusław Pietrzyk  ABPOL i Piotr Borkowski  AUTOTRONIK. Wyróżniono uczniów: Dagmara Ratuszna  – AUTO SERWIS Ryszard Wyderka  /mechanik pojazdów samochodowych/ Kozorowskyj  Adrian –  AUTO SERWIS Ryszard Wyderka  /mechanik pojazdów samochodowych/ Kacper Zaśko – AUTO SERWIS Andrzej Mańkowski  /mechanik pojazdów samochodowych/ Chaber Maciej – URSYN CAR  /mechanik pojazdów samochodowych/ Dominik Sieciński  –  AUTOTRONIK  /mechanik pojazdów samochodowych/   MOTO EVENT – poznaj zawody motoryzacyjne zorganizowano w ramach projektu Rozwój i promocja kształcenia dualnego w rzemiosłach motoryzacyjnych, w ramach II edycji rządowego Programu Polski Inkubator Rzemiosła, prowadzonego przez Narodowy Instytut Wolności –  Centrum Społeczeństwa Obywatelskiego, w ramach Zadania 2.: Rozwój i promocja kształcenia dualnego w rzemiośle. Okres realizacji projektu: 01.09.2022 – 30.12.2023 r. binary comment binary comment binary comment binary comment binary comment binary comment [...]
25 sierpnia 202316.09.2023r. Warszawa MOTO EVENT ? poznaj zawody motoryzacyjne 16.09.2023r. Warszawa MOTO EVENT ? poznaj zawody motoryzacyjne 16.09.2023r. Warszawa MOTO EVENT ? poznaj zawody motoryzacyjne: 16.09.2023r. Warszawa MOTO EVENT ? poznaj zawody motoryzacyjne Ulotka Kliknij, aby pobrać plik. [...]
19 maja 2023Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie zaprasza na szkolenie: 29.06.2023r. Warszawa EFEKTYWNA LIKWIDACJA SZKÓD KOMUNIKACYJNYCH W WARSZTACIE BLACHARSKO-LAKIERNICZYM? TECHNICZNE I PRAWNE ASPEKTY ZWIĘKSZAJĄCE RENTOWNOŚĆ WARSZTATU Likwidacja szkód komunikacyjnych w kontekście rekomendacji KNF, rozwoju sieci naprawczych TU oraz Uchwały Sądu Najwyższego w zakresie rabatów na części i materiały lakiernicze oraz kosztorysowanie szkód – czynności należne warsztatowi wraz z ich technologicznym uzasadnieniem. TRMIN SZKOLENIA:   29.06.2023  czwartek MIEJSCE SZKOLENIA: Warszawa     GODZINY SZKOLENIA: 10.00 ? 17.00 PROWADZĄCY SZKOLENIE:  adwokat Magdalena Rok-Konopa  ? Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych ROK-KONOPA & Wspólnicy sp.k. mgr inż. Mikołaj Rok rzeczoznawca samochodowy z Listy Ministerstwa Infrastruktury Pobierz formularz zgłoszeniowy Aby zapisać się na szkolenie, należy uzupełnić formularz zgłoszeniowy. Kliknij, aby pobrać plik. Program – efektywna likwidacja szkód komunikacyjnych Kliknij, aby pobrać plik. [...]
23 września 2022Rzecznik Finansowy w dniu 30 sierpnia 2022 roku wystąpił z wnioskiem do Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały mającej na celu rozstrzygnięcie rozbieżności w orzecznictwie w zakresie dopuszczalności stosowania w ustalaniu odszkodowania z OC PPM rabatów i upustów stosowanych w sieciach partnerskich zakładów ubezpieczeń. Akt. Nr  4 z data 1.09.2022:   Rzecznik Finansowy w dniu 30 sierpnia 2022 roku wystąpił z wnioskiem do Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały mającej na celu rozstrzygnięcie rozbieżności w orzecznictwie w zakresie dopuszczalności stosowania w ustalaniu odszkodowania z OC PPM rabatów i upustów stosowanych w sieciach partnerskich zakładów ubezpieczeń. Wniosek to efekt działania PZU z zeszłego roku. W czerwcu 2021 roku ubezpieczyciel ten ogłosił, że koszty naprawy w szkodach OC mają podlegać ?optymalizacji? polegającej na rozliczaniu szkód według  warunków  finansowych obowiązujących w zakładach tzw. sieci preferowanej (działających na podstawie umów o współpracy zawartych z wybranymi przez PZU Zakładami Naprawczymi) w regionie najbliższym klientowi, a w przypadku w którym nie będzie  możliwe  uzgodnienie  kosztów  naprawy z  danym  zakładem, serwisy miałyby kierować naprawę do tzw. sieci preferowanej. Podniesiona we wniosku wątpliwość dotyczy korelacji obowiązku minimalizowania szkody i współdziałania poszkodowanego z ubezpieczycielem w wykonaniu zobowiązania, z ewentualnym uprawnieniem tego ostatniego do ustalenia należnego odszkodowania przy uwzględnieniu rabatów i upustów. Złożony do Sądu Najwyższego wniosek ma na celu zwiększenie ochrony praw i interesów klientów podmiotów rynku finansowego w relacjach z ubezpieczycielami oraz zmiany praktyki zakładów ubezpieczeniowych polegającej na pomniejszaniu kwoty odszkodowań z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych o rabaty i upusty stosowane w wybranych warsztatach zakładów ubezpieczeń. Rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego pozwoli na skuteczniejsze dochodzenie roszczeń od zakładów ubezpieczeń i rozstrzygnięcie istniejących w orzecznictwie sądów rozbieżności w wykładni przepisów prawa.   Źródło:rf.gov.pl [...]
23 września 2022Rekomendacje dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała, że przyjęte zostały nowe Rekomendacje dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Zastępują one obecnie obowiązujące Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych przyjęte 16 grudnia 2014 roku. Rekomendacje to formalnie nie to samo co Wytyczne. Dokument został wydany na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 roku o nadzorze nad rynkiem finansowym. Rekomendacje mają walor dokumentu stanowiącego podstawę do odpowiedzialności ubezpieczyciela przed KNF. Rekomendacje mają duże znaczenie przy rozliczeniu z ubezpieczycielem przy likwidacji szkody metodą serwisową/bezgotówkową i podczas ewentualnego sporu sądowego pomiędzy serwisem i ubezpieczycielem. Nie mają one oczywiście bezpośredniej mocy prawnej, jak ustawy i inne źródła prawa powszechnie obowiązującego, ale wiążą one ubezpieczycieli, jak również stanowią pewną normę kierunkową dla sądów rozpoznających spory. Same Rekomendacje stanowią zebranie dotychczas wypracowanego orzecznictwa sądów oraz praktyki rynkowej przy likwidacji szkód. KNF poinformowała, że oczekuje, że zakłady ubezpieczeń będą stosować Rekomendacje dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych nie później niż od 1 listopada 2022 r. Dla serwisów blacharsko-lakierniczych najważniejsze są rekomendacje nr 15-25, ponieważ dotyczą sposobu ustalania wysokości świadczenia.   Pełna treść rekomendacji https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Rekomendacje_dot_likwidacji_szkod_z_ubezpieczen_komunikacyjnych_78983.pdf [...]
23 września 2022Wzrost składek OC to nie wina KNF a polityki obniżania marż przez ubezpieczycieli Ceny składek OC ustalają samodzielnie zarządy zakładów ubezpieczeń, zaś działania Komisji Nadzoru Finansowego w tym zakresie nakierowane są na wyegzekwowanie stosowania się do przepisów prawa, a nie na regulację wysokości cen ubezpieczeń OC ? wskazuje Krystian Wiercioch, zastępca przewodniczącego KNF.   ?Zakłady ubezpieczeń mają obowiązek wypłaty adekwatnego odszkodowania i na tej podstawie powinny skalkulować składkę. Brak podejmowania bieżących działań korygujących wysokość składki spowoduje konieczność skokowego podniesienia wysokości składek przez zakłady ubezpieczeń. Będzie to jednak wynik dotychczasowej polityki niektórych zakładów ubezpieczeń obniżania marż zysku, a nie działań KNF? ? powiedział PAP Biznes Krystian Wiercioch, odpowiedzialny w Urzędzie KNF za nadzór nad sektorem ubezpieczeń.   Zakładom ubezpieczeń pozostało już tylko 1,5 miesiąca na zakończenie prac nad wdrożeniem rekomendacji dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Polska Izba Ubezpieczeń wypowiadając się ostatnio na temat rekomendacji podnosi, że będą one jedną z głównych przyczyn wzrostu cen polis OC ppm (ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych)w Polsce.   Zastępca przewodniczącego KNF przypomina jednak, że ceny ubezpieczeń OC ppm w Polsce nie podlegają regulacji ? nie istnieje organ państwa, którego zadaniem jest wskazywanie wysokości tych cen, czy też zatwierdzanie taryf składek określonych przez rynek. Przepisy ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej przewidują jedynie konieczność ustalenia ceny ubezpieczenia na poziomie nie niższym niż koszt świadczenia tej usługi.   W praktyce, na podstawie szeregu danych statystycznych, planowanych poziomów kosztów administracyjnych oraz przewidywanych kosztów napraw pojazdów, zarząd zakładu ubezpieczeń przyjmuje taryfę składek, która określa, w jaki sposób wyznaczyć cenę dla każdego klienta, biorąc pod uwagę jego indywidualne cechy. Cechy brane pod uwagę wyznaczają poziom skłonności lub awersji do ryzyka danej osoby, bądź też wpływ otoczenia zewnętrznego na poziom ryzyka spowodowania wypadku przez daną osobę.   W sytuacji zajścia szkody objętej ubezpieczeniem OC ppm, zadaniem zakładu ubezpieczeń wynikającym z przepisów prawa jest przeprowadzenie postępowania mającego m.in. na celu wyznaczenie wysokości należnego odszkodowania, co do zasady w takiej wysokości, jaka pozwoli na dokonanie naprawy pojazdu.   ?To postępowanie, choć nie jest szczegółowo regulowane przepisami, nie może prowadzić do wyznaczenia odszkodowania w dowolnej wysokości. W przeciwnym przypadku istniałyby zachęty do wyznaczenia odszkodowania w minimalnej wysokości, w oderwaniu od faktycznych kosztów niezbędnych do dokonania naprawy. Stąd też niezbędne jest reagowanie przez organy państwa na wszelkie przejawy obniżenia jakości tego procesu? ? powiedział Krystian Wiercioch. Zastępca przewodniczącego KNF wskazuje, że w początkowej fazie funkcjonowania rynku ubezpieczeniowego w Polsce brak standardów i duża dowolność w sposobie prowadzenia postępowania doprowadziła do tego, że praktyką niektórych zakładów ubezpieczeń stawało się wyznaczanie wysokości odszkodowania na podstawie cen części używanych, obniżanie jego wysokości o arbitralnie ustalone parametry (zwane amortyzacją, urealnieniem ? aktualnie zwane rabatami bądź upustami), odmawianie sfinansowania pojazdu zastępczego, nieuwzględnianie utraty wartości handlowej pojazdu, nadużywanie instytucji szkody całkowitej, zawyżanie wartości pozostałości uszkodzonego pojazdu, nieprzekazywanie informacji o sposobie wyznaczenia wysokości odszkodowania, nieuwzględnianie podatku VAT, ograniczanie dostępu do akt szkodowych, nierespektowanie terminów na dokonanie wypłaty odszkodowania.   W celu wyznaczenia minimalnych standardów likwidacji szkód KNF przygotowała i 16 grudnia 2014 r. wydała Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. W ocenie Wierciocha, wytyczne, po trudnym okresie ich wdrożenia przez zakłady ubezpieczeń, znacząco poprawiły jakość procesu likwidacji szkód z ubezpieczenia OC ppm.   ?Obecnie uchwalone Rekomendacje, po przeprowadzonych przez KNF analizach i weryfikacji, pozostawiły znaczną część rozwiązań z Wytycznych, wprowadzając jednocześnie nowe rozwiązania chroniące poszkodowanych przed kreatywnym podejściem niektórych zakładów ubezpieczeń do procesu wyznaczania wysokości świadczenia? ? powiedział.   W ocenie KNF, funkcjonowanie jednolitych, wspólnych standardów znacząco obniża poziom ryzyka w działalności zakładów ubezpieczeń poprzez ograniczenie sporów z poszkodowanymi, w tym sporów sądowych, które mogą się materializować jako wysokie straty po wielu latach po zakończeniu likwidacji szkody.   ?Wyższy koszt wypłacanych odszkodowań ma oczywisty wpływ na wysokość składek ustalanych przez zakłady ubezpieczeń. Tym niemniej obniżanie jakości procesu likwidacji szkód, czy też zaniżanie odszkodowań nie jest akceptowalną metodą na utrzymanie poziomu składek, czy też na ich obniżanie? ? powiedział Krystian Wiercioch.   ?Jeśli spojrzymy na średnią wysokość składek za ubezpieczenie OC ppm na przestrzeni lat, nie sposób nie zauważyć, że po wzrostach w latach 2016-2017, średnia składka od kilku lat systematycznie spada. Nie można przemilczeć trendu obniżania się częstości występowania szkód w ostatnim czasie, ale jednak inflacja kosztów napraw, wzrost cen części, skomplikowanie procesów naprawy i wiele innych czynników kosztotwórczych przebijają ten trend, co znajduje odzwierciedlenie w malejących wynikach technicznych sektora ubezpieczeniowego. To oznacza, że brak podejmowania bieżących działań korygujących wysokość składki spowoduje konieczność skokowego podniesienia wysokości składek przez zakłady ubezpieczeń. Będzie to jednak wynik dotychczasowej polityki niektórych zakładów ubezpieczeń obniżania marż zysku, a nie działań KNF? ? dodał.   Zastępca przewodniczącego KNF zwraca uwagę, że zakłady ubezpieczeń mają obowiązek wypłaty adekwatnego odszkodowania i na tej podstawie powinny skalkulować adekwatną składkę.   ?To, że KNF poprzez swoje Rekomendacje wskazuje miejsca w procesie, które wymagają dopracowania, nie uzasadnia wskazania KNF jako odpowiedzialnej za wzrost składek. Bo gdyby zakłady ubezpieczeń utrzymały wysoką jakość procesu likwidacji szkody, KNF nie miałaby pola do interwencji, a ceny ubezpieczenia OC ppm zostałyby naturalnie zwiększone. Ceny składek ustala bowiem samodzielnie zarząd zakładu ubezpieczeń, a działania KNF w tym zakresie nakierowane są na wyegzekwowanie stosowania się do przepisów prawa, a nie na regulację wysokości cen ubezpieczenia OC? ? powiedział Krystian Wiercioch.   Piotr Rożek (PAP Biznes) Źródło: https://biznes.pap.pl [...]
23 września 2022Wybrano 19 skład Zarządu Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie w dniu 06 czerwca 2022 r.  odbyło się sprawozdawczo-wyborcze Walne Zgromadzenie członków Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie w 74 roku działalności organizacji. Dokonano podsumowania pracy Zarządu za ostatnią kadencję oraz wyboru nowych władz statutowych. W zebraniu uczestniczył Prezes Polskiej Izby Motoryzacji Roman Kantorski. Starszym Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie został  Edward Tomasz Połaski.  W skład Zarządu wybrani zostali: Edward Bębnowicz, Piotr Borkowski, Andrzej Gochna, Sławomir Jakacki, Roman Kantorski, Andrzej Szczęścik, Lech Lipka, Jacek Święćkowski, Adam Żółtek.  Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej został wybrany Waldemar Mrówczyński, członkowie – Andrzej Kokoszczyński, Antoni Januszewski, Andrzej Stępień. Przewodniczącym Sadu Cechowego Jerzy Łęczycki, członkami ? Jan Przybysz i Sławomir Dąbrowa. Koledzy Sławomir Jakacki i Bogdan Malicki zostali uhonorowani Medalem Komisji Edukacji Narodowej za działania na rzecz oświaty zawodowej i pracę w komisji egzaminacyjnej.  [...]
21 kwietnia 2022Kondolencje – Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych we Wrocławiu [...]
21 kwietnia 2022Kondolencje – Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych w Krakowie [...]
21 kwietnia 2022Kondolencje – Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie [...]
20 kwietnia 2022Pogrzeb Starszego Cechu Janusza Zdorta 21.04.2022 r. godz. 9:00 Szanowni Państwo, Zarząd Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie z wielkim smutkiem informuje, że 17 kwietnia 2022 r. zmarł długoletni Starszy Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych w  Warszawie   p. Janusz Zdort. Uroczystości pogrzebowe odbędą się w  dniu 21.04.2022 r. /czwartek/ o godz. 9.00 w kościele pw. Św. Karola Boromeusza w  Warszawie przy ul. Powązkowskiej 14, po czym nastąpi odprowadzenie na Cmentarz Stare Powązki.   Zarząd Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie Zobacz więcej Kliknij, aby otworzyć plik. [...]
15 kwietnia 2022Życzenia Wielkanocne [...]
7 kwietnia 2022Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie zaprasza na szkolenie: Dzień I: 20.04.2022 r. – środa EFEKTYWNA LIKWIDACJA SZKÓD KOMUNIKACYJNYCH W WARSZTACIE BLACHARSKO-LAKIERNICZYM? TECHNICZNE I PRAWNE ASPEKTY ZWIĘKSZAJĄCE RENTOWNOŚĆ WARSZTATU Dzień II: 21.04.2022 r. – czwartek WYKORZYSTANIE SYSTEMU AUDATEX W EFEKTYWNYM KOSZTORYSOWANIU SZKÓD KOMUNIKACYJNYCH W WARSZTACIE BLACHARSKO-LAKIERNICZYM TRMIN SZKOLENIA:    20-21.04.2022  r. ? środa- czwartek MIEJSCE SZKOLENIA: Warszawa     GODZINY SZKOLENIA: 10.00 ? 17.00 PROWADZĄCY SZKOLENIE:  adwokat Magdalena Rok-Konopa  – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych ROK-KONOPA & Wspólnicy sp.k. mgr inż. Mikołaj Rok rzeczoznawca samochodowy z Listy Ministerstwa Infrastruktury Pobierz formularz zgłoszeniowy Aby zapisać się na szkolenie, należy uzupełnić formularz zgłoszeniowy. Kliknij, aby pobrać plik. Program – efektywna likwidacja szkód komunikacyjnych Kliknij, aby pobrać plik. [...]
7 marca 2022EFEKTYWNA LIKWIDACJA SZKÓD KOMUNIKACYJNYCH W WARSZTACIE BLACHARSKO-LAKIERNICZYM ? 23 i 24 marca 2022 r. Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie zaprasza na szkolenie: Dzień I 23.03.2022 r. – środa EFEKTYWNA LIKWIDACJA SZKÓD KOMUNIKACYJNYCH W WARSZTACIE BLACHARSKO-LAKIERNICZYM? TECHNICZNE I PRAWNE ASPEKTY ZWIĘKSZAJĄCE RENTOWNOŚĆ WARSZTATU Dzień I 23.03.2022 r. – środa WYKORZYSTANIE SYSTEMU AUDATEX W EFEKTYWNYM KOSZTORYSOWANIU SZKÓD KOMUNIKACYJNYCH W WARSZTACIE BLACHARSKO-LAKIERNICZYM Formularz zgłoszeniowy Kliknij, aby pobrać formularz zgłoszeniowy TRMIN SZKOLENIA: 23-24.03.2022 r. ? środa- czwartek MIEJSCE SZKOLENIA: Warszawa GODZINY SZKOLENIA: 10.00 ? 17.00 PROWADZĄCY SZKOLENIE: – adwokat Magdalena Rok-Konopa -Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych ROK-KONOPA & Wspólnicy sp.k. oraz mgr inż. Mikołaj Rok rzeczoznawca samochodowy z Listy Ministerstwa Infrastruktury Konspekt szkolenia Kliknij, aby pobrać załącznik Program: efektywna likwidacja szkód komunikacyjnych Kliknij, aby pobrać załącznik [...]
24 lutego 2022Interpelacja do MF w sprawie niezagwarantowania należytej ochrony poszkodowanym i braku przeciwdziałania nadużyciom rynkowym w wytycznych KNF dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych /nr 31599/ Szanowny Panie Premierze, w związku z opracowaniem przez Komisję Nadzoru Finansowego (dalej: ?KNF?) projektu rekomendacji dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych, które zastąpią obecnie obowiązujące wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych przyjęte 16 grudnia 2014 r., zwracamy się do Pana Premiera z następującymi pytaniami: Na wstępie po analizie wielu informacji zwrotnych (np. interpelacja nr 27167, 20120) oraz samego projektu rekomendacji podajemy w wątpliwość konieczność, zasadność i intencję ich wydawania. Obecnie obowiązujące wytyczne przyjęte 16 grudnia 2014 r. a posteriorinie były stosowane przez towarzystwa ubezpieczeń. Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością przedmiotowe rekomendacje de facto także nie będą. Rodzi się zatem pytanie: Czy i w jaki sposób Ministerstwo Finansów usprawniło proces nadzoru nad rynkiem ubezpieczeń oraz likwidacji szkód komunikacyjnych w stosunku do lat poprzednich oraz nad osobami, które odpowiadają za właściwą jego kontrolę? Jak i na podstawie czego Ministerstwo ocenia ten nadzór i które osoby personalnie za niego odpowiadają poza prezesem KNF? Odnośnie do formalnoprawnego statusu rekomendacji należy zauważyć, że już Sąd Najwyższy wskazał, że jest oczywiste, iż spornych aktów w postaci  uchwały Komisji Nadzoru Bankowego nie można zaliczyć do prawa powszechnie obowiązującego. Należą one do zróżnicowanej kategorii przepisów mających charakter wewnętrznych aktów normatywnych w rozumieniu art. 93 Konstytucji. Komisja Nadzoru nie jest organem konstytucyjnie wyposażonym w uprawnienia prawotwórcze. Jej kompetencje obejmują określone postępowanie naprawcze. Na gruncie art. 93 Konstytucji przyjmuje się, że system aktów prawa wewnętrznego ma ? w zakresie podmiotowym ? charakter systemu otwartego. Przepis ten określa cechy wewnętrznych aktów normatywnych przez wskazanie, że mogą one być wydawane na podstawie ustawy, podlegają kontroli co do ich zgodności z powszechnie obowiązującym prawem, obowiązują tylko jednostki organizacyjne podległe organowi wydającemu te akty i nie mogą stanowić podstawy decyzji wobec obywateli i osób prawnych oraz innych podmiotów. W ocenie konstytucjonalistów rekomendacje polskiego organu nadzoru zawierają normy postępowania niebędące jednak normami prawnymi ani powszechnie, ani też wewnętrznie obowiązującymi. Dlatego też nie są one wiążące nawet dla ich adresatów(?Źródła prawa z perspektywy piętnastu lat obowiązywania Konstytucji?, publikacja Koła Naukowego Prawa Konstytucyjnego Legislator, red. M. Zubik, R. Puchta, Warszawa 2013). Ponadto Rekomendacje KNF podejmowane są w formie uchwał, w stosunku do których nie ma żadnej formy zaskarżenia, a zatem realnego sprzeciwu wobec ich treści. W jaki zatem sposób Ministerstwo Finansów zamierza rozwiązać opisywany problem? Ostatni akapit wstępu wskazuje, że rekomendacje są stosowane według zasady ?zastosuj lub wyjaśnij?. W tym miejscu wyjaśnić należy, że jeśli regulator poważnie myśli o wdrożeniu w Polsce modelu comply or explain, konieczne jest opracowanie i ogłoszenie przez KNF, jak wyobraża sobie działanie tego systemu, w szczególności jak podmioty na nadzorowanych rynkach mają wytłumaczyć się z faktu niestosowania wytycznych i zaleceń KNF. Kluczowe jest, jak w modelu comply or explainbędzie funkcjonować ocena nadzorowanych podmiotów dokonywana przez KNF w oparciu o metodykę BION. Zgodnie z obecnymi, opublikowanymi na stronie internetowej KNF, założeniami metodyki BION przy ocenie nadzorowanych podmiotów na rynku ubezpieczeniowym uwzględnia się kwestię, czy zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji stosuje się do wytycznych/rekomendacji organu nadzoru. Co więcej, jeżeli zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji nie stosuje się do wytycznych/rekomendacji organu nadzoru, to ostateczna ocena jakościowa zarządzania (ekspercka) nie może być lepsza niż 3,5, gdzie ocena 4 jest oceną najgorszą z możliwych. W rezultacie stosowanie się do zasad określonych przez KNF wpływa bardzo znacząco na ogólną ocenę podmiotu i może owocować wzmożeniem wobec tego podmiotu działań nadzorczych ze strony KNF. Zasada ta do działania wymaga jasnego przekazu i konsekwencji stosowania ze strony regulatora. W związku z powyższym: Czy regulator także dostrzega konieczność opracowania i skutecznego ogłoszenia przez KNF zasad, na podstawie których podmioty na nadzorowanych rynkach mają wytłumaczyć się z faktu niestosowania wytycznych i zaleceń KNF? Dodatkowo czy i jaki wpływ będzie miało ewentualne niestosowanie się do ww. rekomendacji do oceny wg założeń BION? Szanowny Panie Premierze, z niepokojem spoglądamy na kierunek obrany w treści rekomendacji dotyczącej likwidacji szkód komunikacyjnych, dlatego prosimy Pana Premiera o odpowiedź w sprawie kwestii rozważenia wprowadzenia następujących działań: Uwzględnienie, by rekomendacje w swojej treści zawierały metodykę nadzoru, kontroli i kar za niestosowanie rekomendacji przez TU. Nałożenie obowiązku, by części zamienne proponowane przez zakłady ubezpieczeń posiadały ogólnodostępną informację dla poszkodowanego mówiącą o ich jakości, sposobie jej stwierdzenia oraz metodyki, kto i w jaki sposób to uczynił wraz ze wskazaniem posiadanych atestów, certyfikatów. W sytuacji braku rzetelnych krajowych badań oraz ogromnej ilości negatywnych przykładów wykreślenie informacji, które wprowadzać mogą w błąd, a mówiących, iż części alternatywne o jakości P są częściami o porównywalnej jakości z częściami oryginalnymi, chyba że KNF zagwarantuje taki stan rzeczy i poniesie tego konsekwencje, jeśli jest inaczej. Należy również wykreślić zapisy, że są to części prostej konstrukcji umożliwiające ich stosowanie, chyba że KNF przedstawi wiarygodne i obiektywne badania, które wnioski te potwierdzą. Usunięcie rekomendacji (np. 16, 22) uprawniających ubezpieczycieli do pośredniego lub bezpośredniego oferowania jakichkolwiek usług typu wynajem czy naprawa pojazdu, o ile nie nastąpiło to na wyraźną prośbę poszkodowanego oraz wzmocnienie zdrowych rozwiązań wolnorynkowych. Jeśli wyraźne żądanie poszkodowanego nastąpiło, ubezpieczyciel powinien wziąć pełną odpowiedzialność za wszystkie tego konsekwencje (odpowiedzialność prawnofinansowa identyczna jak dla warsztatu). Zrównanie definicji poszkodowanego i konsumenta oraz wzmocnienie jego pozycji i prawa do swobodnego wyboru zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi Najwyższej Izby Kontroli z 2019 r. (KBF.430.013.2019, Nr ewid. 152/2019/P/17/010/KBF). Wprowadzenie mechanizmu rozliczania i konsekwencji wobec ubezpieczalni za lawinowo rosnące liczby sporów na tle odszkodowań za naprawy, pojazdy zastępcze i usługi assistance oraz nakaz publikowania danych w tym zakresie wg instrukcji opracowanej przez rzecznika finansowego. Wypracowanie mechanizmu, w którym stanie się możliwe kierowanie ewentualnych pozwów sądowych wg prawa polskiego i w polskim sądzie przez uprawnionych, a nie tylko właściciela pojazdów wobec ubezpieczalni działających spoza terenów tzw. zielonej karty (Gefion, Euroins itd.). Obecnie nie jest to możliwe, co stawia te firmy w uprzywilejowanej pozycji wobec prawa, a dodatkowo skutecznie komplikuje odzyskanie roszczenia bez osobistego zaangażowania właściciela pojazdu. Wprowadzenie zapisów, według których faktury serwisów naprawczych nie mogą (tak jak to ma miejsce obecnie i co jest sprzeczne z powszechną linią orzeczniczą) być uśredniane do stawek partnerów w interesach danej ubezpieczalni skupionych np. w sieciach naprawczych. W przypadku zawyżania kosztów naprawy (wyłudzania) ubezpieczyciel winien zgłosić przestępstwo, a nie kwestionować ceny na podstawie własnych umów z wybranymi firmami. Wszystkie natomiast korekty kosztorysów lub faktur winny być udokumentowane i podparte konkretnymi zapisami np. z technologii napraw potwierdzonymi przez producenta pojazdu, a nie firmy sprzedające systemy kosztorysujące (art. 6 K.c.). Wprowadzenie absolutnego zakazu ingerowania ubezpieczycieli w rynek napraw poprzez żądanie np. faktur źródłowych na części zamienne i materiały, gdy naprawa została już udokumentowana fakturą VAT, nakazywania niszczenia wymienionych części zamiennych lub ich zabierania bez wyraźnego wniosku właściciela auta. Wprowadzenie zapisów obligujących ubezpieczyciela do wypracowania ścieżki utylizacji w sieci legalnych punktów recyklingu pojazdów całkowicie zniszczonych (np. spalonych, rozerwanych na kawałki) bez prawa ich sprzedaży za pomocą aukcji, co skutecznie wpłynie na walkę z szarą strefą. Wprowadzenie obowiązku przekazywania na wniosek konsumenta odpłatnej i pełnej historii szkodowej, tj. m.in. informacji technicznej nt. zakresu szkód w pojeździe oraz sposobu jej rozliczenia i udokumentowania naprawy (np. w przypadku kupna pojazdu) z uwzględnieniem przepisów RODO. Wprowadzenie rekomendacji na cały obszar szkód, gdzie mamy do czynienia z naprawami pojazdów i usługami assistance typu wynajem pojazdu zastępczego lub parkowaniem czy uprzątnięciem po kolizji ? także z ubezpieczenia mienia (np. z ubezpieczenia budynku), ubezpieczenia rolników czy autocasco. Z poważaniem Zgłaszający: Waldemar Sługocki, Piotr Adamowicz, Tomasz Aniśko, Tadeusz Aziewicz, Mateusz Bochenek, Jerzy Borowczak, Piotr Borys, Małgorzata Chmiel, Zofia Czernow, Waldy Dzikowski, Joanna Fabisiak, Joanna Frydrych, Konrad Frysztak, Krzysztof Gadowski, Aleksandra Gajewska, Kamila Gasiuk-Pihowicz, Tomasz Głogowski, Marta Golbik, Cezary Grabarczyk, Rafał Grupiński, Riad Haidar, Agnieszka Hanajczyk, Iwona Hartwich, Michał Jaros, Joanna Jaśkowiak, Małgorzata Kidawa-Błońska, Marcin Kierwiński, Joanna Kluzik-Rostkowska, Ewa Kołodziej, Iwona Maria Kozłowska, Michał Krawczyk, Robert Kropiwnicki, Wojciech Król, Marek Krząkała, Gabriela Lenartowicz, Tomasz Lenz, Katarzyna Lubnauer, Artur Łącki, Magdalena Łośko, Jagna Marczułajtis-Walczak, Rajmund Miller, Izabela Katarzyna Mrzygłocka, Grzegorz Napieralski, Dorota Niedziela, Małgorzata Niemczyk, Tomasz Piotr Nowak, Mirosława Nykiel, Marzena Okła-Drewnowicz, Tomasz Olichwer, Paweł Olszewski, Katarzyna Osos, Paweł Papke, Małgorzata Pępek, Katarzyna Maria Piekarska, Agnieszka Pomaska, Paweł Poncyljusz, Jacek Protas, Monika Rosa, Grzegorz Rusiecki, Jakub Rutnicki, Marek Rząsa, Grzegorz Schetyna, Krystyna Sibińska, Tomasz Siemoniak, Bartłomiej Sienkiewicz, Krystyna Skowrońska, Marek Sowa, Franciszek Sterczewski, Andrzej Szewiński, Adam Szłapka, Tomasz Szymański, Cezary Tomczyk, Małgorzata Tracz, Robert Tyszkiewicz, Jarosław Wałęsa, Marta Wcisło, Monika Wielichowska, Ryszard Wilczyński, Anna Wojciechowska, Witold Zembaczyński, Urszula Zielińska, Piotr Benedykt Zientarski, Tadeusz Zwiefka Pełna treść interpelacji jest dostępna pod adresem: https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=CBVDZS [...]
24 stycznia 2022Apel Związku Rzemiosła Polskiego w sprawie udzielenia wsparcia małym i mikro przedsiębiorstwom rzemieślniczym oraz ich organizacjom wobec drastycznego wzrostu cen gazu i energii elektrycznej Związek Rzemiosła Polskiego do Prezesa Rady Ministrów RP Pana Mateusza Morawieckiego w imieniu  organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła/cechów i izb rzemieślniczych/ oraz firm rzemieślniczych zrzeszonych w strukturze organizacyjnej Związku Rzemiosła Polskiego o podjęcie dalszych, niezbędnych działań mających na celu znaczącą redukcję podwyżek cen gazu i energii elektrycznej dla  mikro i małych firm oraz lokalnych organizacji rzemiosła. Zdaniem ZRP dotychczasowe działania rządu w ramach tzw. Tarczy Antyinflacyjnej powinny być utrzymane w dłuższej niż przewidziano perspektywie czasowej, jednakże ze względu na ogromna skalę problemu w przypadku małych i mikro firm, konieczne jest podjęcie przez rząd RP działań na szerszą skalę, które umożliwiłyby znaczącą redukcję negatywnych skutków w/w podwyżek  i uchroniłyby wielu przedsiębiorców przed koniecznością zawieszenia lub zakończenia działalności gospodarczej. W załączeniu przesyłamy pełną treść apelu. Apel dostępny również na stronie: Apel Związku Rzemiosła Polskiego w sprawie udzielenia wsparcia małym i mikro przedsiębiorstwom rzemieślniczym oraz ich organizacjom wobec drastycznego wzrostu cen gazu i energii elektrycznej | Związek Rzemiosła Polskiego (zrp.pl) [...]
16 grudnia 2021Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych otrzymał dofinansowanie od Narodowego Instytutu Wolności Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych otrzymał dofinansowanie od Narodowego Instytutu Wolności ? Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Rządowego Programu Polski Inkubator Rzemiosła na lata 2021-2030 edycja 2021 na realizację zadania publicznego. Ścieżka 1 pt. ?Rozwój potencjału infrastrukturalnego Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych  Warszawie? oraz ścieżka 2 pt. ?Rozwój potencjału organizacyjnego Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie?. [...]
10 grudnia 2021Wysokość wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników młodocianych okres obowiązywania:   od  1.12.2021 do  28.02.2022 – Wynagrodzenie młodocianych Młodocianemu w okresie nauki zawodu oraz przyuczenia do wykonywania określonej pracy przysługuje wynagrodzenie obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, obowiązującego od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa GUS. Przeciętne wynagrodzenie w III kwartale 2021 r. wyniosło – 5.657,30 zł (Mon. Pol. z 2021 r. poz. 1044).    Okres 1.12.2021 r. – 28.02.2022 r. I rok nauki – nie mniej niż 5% ww. wynagrodzenia 282,87 zł II rok nauki – nie mniej niż 6% ww. wynagrodzenia 339,44 zł III rok nauki – nie mniej niż 7% ww. wynagrodzenia 396,01 zł przyuczenie do wykonywania określonej pracy – nie mniej niż 4% ww. wynagrodzenia 226,29 zł    Podstawa prawna: § 19 i 20 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. z 2018 r. poz. 2010 ze zm.). [...]
10 grudnia 2021Ceny rosną, stawka za badanie techniczne nie od 2004 roku. Kolejna odsłona protestu Od 2004 roku, odkąd Polska weszła do Unii Europejskiej, nie nastąpiły jakiekolwiek zmiany w kwestii opłat pobieranych na Stacjach Kontroli za realizowanie okresowych badań technicznych. Ponad półtora dekady później, żyjemy w innej rzeczywistości – wszystkie ceny, jak również zarobki uległy zwiększeniu, motoryzacja poszła naprzód wdrażając coraz bardziej skomplikowane systemy. Jedynie ceny okresowych przeglądów pozostały takie same jak prawie 20 lat temu. To komunikat ze strony bezpiecznyprzeglad.pl. Znajdziemy tam wiele informacji dotyczących tego, jak przez ostatnie lata zmieniały się ceny – paliw, ubezpieczeń, samochodów. Jedyną stałą ceną pozostaje ta za badanie techniczne pojazdu. To sprawia, że właściciele Stacji Kontroli Pojazdów podejmują działania protestacyjne. Organizatorem wspomnianej kampanii są Związek Dealerów Samochodów, Polski Związek Motorowy, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów oraz Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej. Szczegóły  www. bezpiecznyprzeglad.pl.  [...]
10 grudnia 2021Ogólnopolska Konferencja prawno-techniczna ?Bezpieczeństwo w ruchu drogowym a likwidacja szkód komunikacyjnych? na Uczelni Łazarskiego Szanowny Panie Premierze, Powszechny Zakład Ubezpieczeń Spółka Akcyjna (dalej: PZU) jest jednym z największych zakładów ubezpieczeń w Polsce, także na rynku obowiązkowych ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej posiadaczy samochodów. W ramach prowadzonej działalności PZU prowadzi tzw. sieć naprawczą, do której należą warsztaty samochodowe na terenie całej Polski. Niezależnie od sieci naprawczej PZU posiada także Sieć Preferowaną, do której należą tylko niektóre warsztaty, preferowane przez PZU. W dniach 28?29 czerwca 2021 roku Biuro Rozwoju Sieci Naprawczej PZU Pomoc SA (spółki-córki PZU) skierowało do zakładów sieci naprawczej wiadomość e-mail, w której poinformowało, że od 1 lipca 2021 roku koszty naprawy w szkodach OC mają podlegać optymalizacji polegającej na rozliczaniu szkód tego typu według warunków finansowych obowiązujących w zakładach tzw. sieci preferowanej (działających na podstawie umów o współpracy zawartych z wybranymi przez PZU zakładami naprawczymi) w regionie najbliższym klientowi, a w przypadku w którym nie będzie możliwe uzgodnienie kosztów naprawy z danym zakładem, naprawa będzie kierowana do tzw. sieci preferowanej. Jak wskazują przedsiębiorcy prowadzący warsztaty samochodowe nienależące do sieci preferowanej, praktyka PZU wprowadzona od 1 lipca 2021 roku stanowi nieuczciwą praktykę rynkową, a nadto jest niezgodna z utrwalonym orzecznictwem Sądu Najwyższego, zgodnie z którym ?Odszkodowanie przysługujące od ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej za uszkodzenie pojazdu mechanicznego obejmuje niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy pojazdu, ustalone według cen występujących na lokalnym rynku? (tak: uchwała Sądu Najwyższego ? Izba Cywilna z dnia 13 czerwca 2003 r. o sygn. akt III CZP 32/03). Oznacza to, że ubezpieczyciel odpowiedzialności cywilnej ma obowiązek ustalenia odszkodowania w takiej wysokości, jaka wynika z cen występujących na lokalnym rynku. Zważyć w tym miejscu należy, że do lokalnego rynku zaliczają się wszystkie warsztaty samochodowe, jakie działają na obszarze zamieszkiwanym przez poszkodowanego w wypadku drogowym. Niedopuszczalne jest zaliczanie do lokalnego rynku jedynie tych podmiotów, które uczestniczą w określonym przedsięwzięciu organizowanym przez danego ubezpieczyciela. Jedynie dla porządku dodać też należy, że wybór, czy naprawa szkody nastąpi poprzez przywrócenie stanu sprzed szkody, czy też poprzez wypłatę odszkodowania w pieniądzu, należy do poszkodowanego (zgodnie z art. 363 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny), a nie do zakładu ubezpieczeń. W tej sytuacji, zważywszy, że PZU jest spółką ze znaczącym udziałem Skarbu Państwa, konieczne jest podjęcie przez rząd działań zarówno w sferze dominium, jak i imperium. Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 pkt 1 i 2 tej ustawy czyn, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, może polegać w szczególności na ograniczeniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy lub stworzeniu sytuacji powodujących pośrednio lub bezpośrednio narzucenie klientom przez podmioty trzecie konieczności dokonania zakupu u danego przedsiębiorcy lub u przedsiębiorcy, z którym dany przedsiębiorca pozostaje w związku gospodarczym. Działania PZU mogą wypełniać znamiona czynu nieuczciwej konkurencji w drugim z przytoczonych znaczeń: wskazywanie poszkodowanym, że mogą wybrać jedynie naprawę w zakładzie z sieci preferowanej, gdyż w przeciwnym razie otrzymają odszkodowanie zaniżone, albowiem wyliczone jedynie w oparciu o kosztorys przygotowany przez zakład z sieci partnerskiej, jest właśnie stworzeniem sytuacji, w której poszkodowany pośrednio staje przed koniecznością przyjęcia tej swoistej ?oferty nie do odrzucenia? ze strony PZU. Poszkodowanemu zależy bowiem na jak najszybszym przywróceniu swojego samochodu do pełnej sprawności i jeżeli staje on przed wyborem przyjęcia oferty naprawy w zakładzie z sieci partnerskiej lub przyjęcia zaniżonego odszkodowania z perspektywą wielomiesięcznego procesu sądowego o dopłatę brakującej części odszkodowania, z dużym prawdopodobieństwem wybierze on naprawę w zakładzie z tzw. sieci partnerskiej. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydaje decyzję o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i nakazującą zaniechanie jej stosowania, jeżeli stwierdzi naruszenie zakazu m.in. stosowania czynów nieuczciwej konkurencji. Zgodnie zaś z art. 29 ust. 1 zdanie drugie tej ustawy prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad działalnością prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Biorąc powyższe pod uwagę, kieruję do Pana Premiera następujące pytanie: Czy prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmie działania mające na celu wydanie decyzji o nakazaniu zaniechania stosowania praktyki opisywanej w niniejszej interpelacji? Jakie działania nadzorcze w tym zakresie zamierza podjąć Pan Premier? Z poważaniem Arkadiusz Marchewka https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=C5REYC&view=S [...]
10 grudnia 2021Ogólnopolska Konferencja prawno-techniczna ?Bezpieczeństwo w ruchu drogowym a likwidacja szkód komunikacyjnych? na Uczelni Łazarskiego Zaskakująca inicjatywa Konferencja odbyła się 28 października 2021r. w Warszawie na Uczelni Łazarskiego słynącej z cenionych sympozjów, która przy aktywnym udziale Automobilklubu Polski była jej współorganizatorem. Co ciekawe, to środowisko sędziowskie samodzielnie mocno akcentowało potrzebę poruszenia różnorodnych tematów dotyczących napraw powypadkowych. Tym samym myślą przewodnią Ogólnopolskiej Konferencji Prawno-Technicznej było ?Bezpieczeństwo w ruchu drogowym a likwidacja szkód komunikacyjnych?. Konferencja spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem a liczba przybyłych osób, mimo jej ograniczania zaproszeniami, przekroczyła liczbę dostępnych miejsc. Na sali spotkali się zarówno sędziowie, prawnicy, biegli i rzeczoznawcy, jak też działacze branżowi i właściciele serwisów. Nie zabrakło również aktywnego udziału Rzecznika Finansowego oraz Rzecznika MŚP, który dodatkowo objął wydarzenie patronatem. Również Rzecznik Praw Obywatelskich wystosował list do organizatorów doceniając w ten sposób wspomnianą inicjatywę.  Więcej w załączniku Gąszcz trudnych tematów Poruszonych zostało ponad 15 zagadnień wśród których wyróżnić należy grupę tematów przedstawiających realną jakość zamienników stosowanych na rynku polskim oraz ich porównanie z częściami oryginalnymi, problemy jakościowe sporządzanych przez biegłych i rzeczoznawców opinii oraz zagadnienia typowo prawne. Szerokim echem odbiło się badanie Instytutu Mechaniki Precyzyjnej w zakresie wyników badań wspomnianych elementów przedstawione przez dr inż. Janusza Lubowicza oraz mgr inż. Janusza Szcześniaka z Automobilklubu Polski. Badania zostały wykonane przy ich zaangażowaniu i obecnie prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami w kontekście kolejnych testów. Niemniejszym zainteresowaniem cieszyły się także inne prelekcje w tym właściwej metody obliczania realnego ubytku wartości handlowej pojazdu po szkodzie. Przedstawiciel Rzecznika Finansowego przedstawił praktyczne aspekty likwidacji szkód z perspektywy serwisów oraz poszkodowanych. Bardzo cenna była także prezentacja dr hab. Anety Łazarskiej mówiąca o standardach w orzecznictwie sądowym i niezależnej likwidacji szkód. Wśród wielu innych tematów przedstawiono również naprawę z perspektywy warsztatów niezależnych, o czym opowiedział Prezes Izby Rzemieślniczej w Łodzi ? Stanisław Syguła. Pan mgr inż.  Łukasz Szarama biegły sadowy, ekspert organizacji motoryzacyjnych zaprezentował  zebranym błędy jakie spotykane są w opiniach biegłych i rzeczoznawców, sposoby zapobiegania im, jak również wytłumaczył istotę różnic, na  jakie napotykają sędziowie pomiędzy kosztorysami spotykanymi na rynku (np. ofertowymi), a tymi wzorcowymi oraz źródło tego stanu rzeczy.  Kropkę ?nad i? postawił mecenas Paweł Tuzinek oraz mecenas Łukasz Kowalski uświadamiając uczestników, że jedyną drogą warsztatu jest obecnie dochodzenie należnej kwoty odszkodowania poprzez Sąd, przy należytej dbałości nad procesem likwidacji szkody, jaka odbywa się w serwisie, aby zachować bezpieczeństwo napraw samochodów. Wnioski i dalsze plany W opinii, p. Ł. Szaramy: ?Można odnieść uzasadnione wrażenie, że przekaz dotyczący tego, iż dobrze wykonana naprawa musi mieć swoje podłoże w częściach możliwie najlepszej jakości dotarł skutecznie do słuchaczy. Zauważony został również związek pomiędzy serwisem a należną mu odpowiednio wysoką stawkę za wykonaną pracę. Musi on za nią wykonać naprawę, ale także móc się rozwijać i inwestować w dobie zmieniającego się świata motoryzacji. Innymi słowy ? naprawa musi ?swoje kosztować? by przyniosła oczekiwany efekt a branża chociażby rzemieślnicza przetrwała. Dodatkowo części muszą spełniać określone normy, jeśli zależy nam nie tylko na estetyce naprawy, ale także na zachowaniu cech decydujących o bezpieczeństwie uczestników ruchu drogowego.? Uczestnicy brali czynny udział w zgłaszaniu 10 postulatów ?de lege ferende? dla ustawodawcy. Obecnie są one formułowane w oficjalnym kształcie oraz analizowane pod kontem wdrożenia. Powołane zostaną również odpowiednie zespoły w zakresie kryteriów stosowania części zamiennych oraz skryptu określającego jakościowe oczekiwania wobec pracy biegłych sądowych. Organizatorzy zapowiedzieli kolejną edycję konferencji na wiosnę przyszłego roku. Opr. mgr inż. Łukasz Szarama, biegły sądowy, członek Rady Przedsiębiorców u Rzecznika MŚP, prelegent na Konferencji; https://www.lazarski.pl/pl/aktualnosci/aktualnosc/konferencja-bezpieczenstwo-w-ruchu-drogowym-a-likwidacja-szkod-komunikacyjnych/ [...]

Poznaj nasz Cech!
Film o nas dostępny również z tłumaczem migowym:

Kliknij w obrazek poniżej

Deklaracja dostępności

Kliknij, aby otworzyć pdf

Ogólnopolska
Motoryzacyjna
Rada Techniczna

Poznaj zawody rzemieślnicze

Współpracujemy z:

Rzecznik MŚP Rada Przedsiębiorczości

Mazowiecka Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości

Związek Rzemiosła Polskiego

Polska Izba Motoryzacji

Sektorowa Rada ds. kompetencji Motoryzacja i Elektromobilność

Mazowiecka Wojewódzka Komenda OHP

Kancelaria Adwokatów i Radców Prawych Rok-Konopa i Wspólnicy sp. k.

Serwis motoryzacyjny

Warsztat.pl

Rzemieślnicze kwalifikacje zawodowe

Od 1 października br. rzemieślnicze kwalifikacje zawodowe są dostępne w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Z tego rozwiązania mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy posiadający już kwalifikacje zawodowe, jak i rzemieślnicy dopiero wchodzący na rynek pracy.

Monitorowanie prawa gospodarczego

Celem głównym projektu jest wzrost efektywności procesu monitorowania prawa gospodarczego obejmującego swoim zakresem mikro, małe oraz średnie przedsiębiorstwa przy pomocy metod, technik i narzędzi wytworzonych przez Związek Rzemiosła Polskiego, ułatwiających realizację monitoringu zmian prawa gospodarczego na poziomie krajowym w oparciu o informacje udostępniane on-line przez organy publiczne.

Nowa jakość egzaminów zawodowych w rzemiośle

Celem głównym projektu jest wzrost efektywności procesu monitorowania prawa gospodarczego obejmującego swoim zakresem mikro, małe oraz średnie przedsiębiorstwa przy pomocy metod, technik i narzędzi wytworzonych przez Związek Rzemiosła Polskiego, ułatwiających realizację monitoringu zmian prawa gospodarczego na poziomie krajowym w oparciu o informacje udostępniane on-line przez organy publiczne.

Serwisy

16 grudnia 2021Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych otrzymał dofinansowanie od Narodowego Instytutu Wolności Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych otrzymał dofinansowanie od Narodowego Instytutu Wolności ? Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Rządowego Programu Polski Inkubator Rzemiosła na lata 2021-2030 edycja 2021 na realizację zadania publicznego. Ścieżka 1 pt. ?Rozwój potencjału infrastrukturalnego Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych  Warszawie? oraz ścieżka 2 pt. ?Rozwój potencjału organizacyjnego Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie?. [...]
10 grudnia 2021Ogólnopolska Konferencja prawno-techniczna ?Bezpieczeństwo w ruchu drogowym a likwidacja szkód komunikacyjnych? na Uczelni Łazarskiego Zaskakująca inicjatywa Konferencja odbyła się 28 października 2021r. w Warszawie na Uczelni Łazarskiego słynącej z cenionych sympozjów, która przy aktywnym udziale Automobilklubu Polski była jej współorganizatorem. Co ciekawe, to środowisko sędziowskie samodzielnie mocno akcentowało potrzebę poruszenia różnorodnych tematów dotyczących napraw powypadkowych. Tym samym myślą przewodnią Ogólnopolskiej Konferencji Prawno-Technicznej było ?Bezpieczeństwo w ruchu drogowym a likwidacja szkód komunikacyjnych?. Konferencja spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem a liczba przybyłych osób, mimo jej ograniczania zaproszeniami, przekroczyła liczbę dostępnych miejsc. Na sali spotkali się zarówno sędziowie, prawnicy, biegli i rzeczoznawcy, jak też działacze branżowi i właściciele serwisów. Nie zabrakło również aktywnego udziału Rzecznika Finansowego oraz Rzecznika MŚP, który dodatkowo objął wydarzenie patronatem. Również Rzecznik Praw Obywatelskich wystosował list do organizatorów doceniając w ten sposób wspomnianą inicjatywę.  Więcej w załączniku Gąszcz trudnych tematów Poruszonych zostało ponad 15 zagadnień wśród których wyróżnić należy grupę tematów przedstawiających realną jakość zamienników stosowanych na rynku polskim oraz ich porównanie z częściami oryginalnymi, problemy jakościowe sporządzanych przez biegłych i rzeczoznawców opinii oraz zagadnienia typowo prawne. Szerokim echem odbiło się badanie Instytutu Mechaniki Precyzyjnej w zakresie wyników badań wspomnianych elementów przedstawione przez dr inż. Janusza Lubowicza oraz mgr inż. Janusza Szcześniaka z Automobilklubu Polski. Badania zostały wykonane przy ich zaangażowaniu i obecnie prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami w kontekście kolejnych testów. Niemniejszym zainteresowaniem cieszyły się także inne prelekcje w tym właściwej metody obliczania realnego ubytku wartości handlowej pojazdu po szkodzie. Przedstawiciel Rzecznika Finansowego przedstawił praktyczne aspekty likwidacji szkód z perspektywy serwisów oraz poszkodowanych. Bardzo cenna była także prezentacja dr hab. Anety Łazarskiej mówiąca o standardach w orzecznictwie sądowym i niezależnej likwidacji szkód. Wśród wielu innych tematów przedstawiono również naprawę z perspektywy warsztatów niezależnych, o czym opowiedział Prezes Izby Rzemieślniczej w Łodzi ? Stanisław Syguła. Pan mgr inż.  Łukasz Szarama biegły sadowy, ekspert organizacji motoryzacyjnych zaprezentował  zebranym błędy jakie spotykane są w opiniach biegłych i rzeczoznawców, sposoby zapobiegania im, jak również wytłumaczył istotę różnic, na  jakie napotykają sędziowie pomiędzy kosztorysami spotykanymi na rynku (np. ofertowymi), a tymi wzorcowymi oraz źródło tego stanu rzeczy.  Kropkę ?nad i? postawił mecenas Paweł Tuzinek oraz mecenas Łukasz Kowalski uświadamiając uczestników, że jedyną drogą warsztatu jest obecnie dochodzenie należnej kwoty odszkodowania poprzez Sąd, przy należytej dbałości nad procesem likwidacji szkody, jaka odbywa się w serwisie, aby zachować bezpieczeństwo napraw samochodów. Wnioski i dalsze plany W opinii, p. Ł. Szaramy: ?Można odnieść uzasadnione wrażenie, że przekaz dotyczący tego, iż dobrze wykonana naprawa musi mieć swoje podłoże w częściach możliwie najlepszej jakości dotarł skutecznie do słuchaczy. Zauważony został również związek pomiędzy serwisem a należną mu odpowiednio wysoką stawkę za wykonaną pracę. Musi on za nią wykonać naprawę, ale także móc się rozwijać i inwestować w dobie zmieniającego się świata motoryzacji. Innymi słowy ? naprawa musi ?swoje kosztować? by przyniosła oczekiwany efekt a branża chociażby rzemieślnicza przetrwała. Dodatkowo części muszą spełniać określone normy, jeśli zależy nam nie tylko na estetyce naprawy, ale także na zachowaniu cech decydujących o bezpieczeństwie uczestników ruchu drogowego.? Uczestnicy brali czynny udział w zgłaszaniu 10 postulatów ?de lege ferende? dla ustawodawcy. Obecnie są one formułowane w oficjalnym kształcie oraz analizowane pod kontem wdrożenia. Powołane zostaną również odpowiednie zespoły w zakresie kryteriów stosowania części zamiennych oraz skryptu określającego jakościowe oczekiwania wobec pracy biegłych sądowych. Organizatorzy zapowiedzieli kolejną edycję konferencji na wiosnę przyszłego roku. Opr. mgr inż. Łukasz Szarama, biegły sądowy, członek Rady Przedsiębiorców u Rzecznika MŚP, prelegent na Konferencji; https://www.lazarski.pl/pl/aktualnosci/aktualnosc/konferencja-bezpieczenstwo-w-ruchu-drogowym-a-likwidacja-szkod-komunikacyjnych/ [...]

Z życia Cechu i firm członkowskich

Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych otrzymał dofinansowanie od Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Rządowego Programu Polski Inkubator Rzemiosła na lata 2021-2030 edycja 2021 na realizację zadania publicznego. Ścieżka 1 pt. “Rozwój potencjału infrastrukturalnego Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych  Warszawie” oraz ścieżka 2 pt. „Rozwój potencjału organizacyjnego Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie”.

Projekt sfinansowany przez  Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Rządowego Programu Polski Inkubator Rzemiosła na lata 2021-2030